Betamiehen tarina

Betamies

Et ole lukuihminen?

Kuuntele tarina äänikirjana, soita Beta Seppä 050 366 4476. Voit myös tilata tiivistelmän osoitteesta myynti@betamies.fi.

99%

Joskus kyllästyttää: työt, vapaa-aika, vaimo, mies, lapset, kesämökki, vanhat vaatteet, uudet vaatteet, väärä ripsiväri, renkaiden jatkuva vaihto.

4.2.2020 klo 11.57 Beta Hartikaista (laihempi ja lyhäkämpi) ja Beta Seppää (pidempi ja tanakampi) kyllästytti kotisivuprojektien aikataulut. Mistä johtui, että tutkimusten mukaan 99% verkkosivustoprojekteista viivästyi, vaikka Hartikainen ja Seppä tekivät parhaansa.

Kaverukset päättivät listata syitä miksi verkkosivuston julkaisun ajankohta oli epämääräinen “kuukauden, parin sisällä” täsmällisen 2.6.2020 klo 12.00 sijaan.

Kärsimätön lukija voi turvallisesti hypätä suoraan kohtaan Ratkaisu, sillä Hartikaisen ja Sepän etsikkolista saattaa olla blaah-blaah-blaah. 

Aikataulujen epämääräisyyksien syitä

  • Liian monta asiaa työnnetään heti alussa asiakkaan vastuulle, vaikka hän ei ole sivustojen ammattilainen, joten hänellä on suuri kynnys tarttua työhön, jota ei tunne omakseen. Mitä ne ovat?
    • Tekniset asiat
      • Tunnukset ja riittävän korkeat käyttöoikeudet
        • Palvelimet
        • Verkkosivut
        • Sosiaalinen media
      • Yhteyshenkilöiden selvittäminen
      • Muut tekniset selvitykset
    • Sisältöasiat
      • Kuvien etsiminen
      • Tekstien miettiminen / tekeminen
      • Sosiaalisen median sisällöt / hyödyntäminen
      • Julkaisuluvat
      • Mistä saa helposti jo olemassa olevaa sisältöä käyttöön
  • Tarjouksen hyväksynnästä menee viikko ennen kuin päästään aloittamaan
    • Tunnukset ja salasanat hukassa
    • Teknisen yhteyshenkilön tiedot vanhoja
    • Kukaan ei vastaa kysymyksiin, koska kaikilla on kiire
  • Asiakas kommentoi ensimmäistä versiota myöhässä
    • Hän ei ole www-ammattilainen
    • Asiakkaalla suuri kynnys tarttua toimeen
    • Asiakas tarvitsisi personal trainerin, ei pelkkiä salasanoja
    • Epävarmuus päätöksissä
    • Liian suuri joukko päättämässä
  • Kuvia, tekstejä ja videoita joutuu odottamaan
    • Asiakas ei ole sisältö-ammattilainen
    • Asiakas ei osaa arvioida, mikä toimii verkossa, mikä ei
    • Asiakas ei hahmota, mistä hän löytää omille verkkosivuilleen materiaalia
    • Epävarmuus päätöksissä
    • Liian suuri joukko päättämässä
    • Alihankkijoiden toimitusvaikeudet
  • Liikaa turhaa informaatiota liian monessa paikassa
    • Viestiketjut ja chat
    • Viestiketjut ja chat monessa eri mediassa
      • Sähköposti
      • Whatsapp
      • Skype
      • Teams
      • Zoom
      • Hangouts
      • Discord
      • Jne.
    • Tietoja ei koosteta yhdeksi Lopullinen totuus -dokumentiksi
    • Vanhaa, jo käsiteltyä tietoa pidetään näkyvissä
    • Tiedostopolkuja ja tietoja joutuu etsimään eri viestintäalustoista
  • Asioita ei hoideta kerralla kuntoon
    • Mikrotyötulppa. Viisi ihmistä odottaa yhden ihmisen minuutin työtä toteutuvaksi
    • Yksi mikrotyötulppa saattaa hidastaa päiviä, jopa viikkoja
    • Väliin tulee aina jotain muuta pientä joka kasvaa suureksi, prosessi hajoaa
  • Asiakas jää prosessin ulkopuolelle, ei ole tiimiin jäsen
    • Asiakkaalle ei raportoida etenemisestä tarpeeksi usein. Hän jää odottamaan vaikka voisi kommentoida
    • Väärinkäsitykset pitäisi korjata heti alussa
  • Ja niin edelleen
    • Ja niin edelleen

Kaverukset ihmettelivät loputonta listaa.

Päätettiin pitää kahvitauko.

Käveltiin keittiöön, kahvipurkki oli tyhjä. Tutkittiin kaapit ja komerot. Löytyi Liptonia, joka on ensinnäkin teetä ja toisekseen laatua, jota juotetaan ainoastaan vihamiehille tai vieraille joista halutaan päästä eroon.

Päätetiin kaivaa kuvetta.

Löytyi yhteensä 18 bonuskorttia ja 7 luottokorttia eikä yhtään kolikkoa tahi seteliä. Viereiselle kioskille ei ollut asiaa ilman käteistä. Naapureita ei ollut ja auto oli vaimolla.

Molemmat kahviaddiktit katselivat ikkunasta ulos arvioiden sekä ratkaisua että tulokulmia ja sieltähän ne löytyivät, Suomen luonnosta.

Päätettiin kirjata kolme ratkaisua ja pyytää sen jälkeen Järtzeltä kyyti Teboilin kahvilaan.

Ratkaisu

  1. Yksityiskohtainen esikartoitus ja mikrotöiden ennakointi
  2. Valmis malli sivuston ulkonäöstä ja sen sisällöstä asiakkaalle nopeasti. Valmista mallia on helppo arvioida ja näin vältetään aikaa vievät väärinkäsitykset
  3. Kehitetään BETA-standardi, joka sisältää mitattavat käytänteet verkkosivuprojektin laadulliseen arviointiin

Ratkaisua toteuttamaan päätettiin perustaa Betamies.

Tarvitset siis kotisivut, verkkosivut tai verkkokaupan?

Lähetä tarjouspyyntö tästä !

Voit myös soittaa Petri Beta Seppä 050 366 4476 tai petri.seppa@betamies.fi

Betamies on aina hereillä!

Kerro Betamiehestä kaikille