Graafisen ulkonäön merkitys verkkosivustoprojektissa
Verkkosivuston ja verkkokaupan graafinen ulkoasu – Säätöaika projektissa 75%, sen merkitys verkossa 5%
Sisältövaroitus: tekstiä ei ole optimoitu Modern Sapiensin pitkäjännitteisyydelle.
Vinkkilinkki: Jos aiot tehdä vain yhden asian yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyden eteen liity Google My Businekseen. Se on ilmaista ja toimii myös äppiksellä. Jos et osaa, ota yhteyttä Betamieheen.
Asiaan.
Kotisivujen ja verkkosivujen ulkonäköä on helppo arvioida. Se on subjektiivista ja siitä pystyy muodostamaan mielipiteensä nopeasti.
Sivuston ulkonäkö on tärkeä asia. Se antaa ensivaikutelman ja brändilupauksen, se antaa tunteen ja WOW-efektin; ”Siinä on sitä jotain!”.
Autoja, tietokoneita, taloja myydän ulkonäöllä. Tämä on ”mun juttu” on se lämmin ja kihelmöivä tunne jonka taitava muotoilija saa ostajassa aikaan.
Reaalimaailmassa WOW-efektiin kuuluu esimerkiksi haptisuus (kosketustuntuma), maku sekä tuoksu. Verkkosivuilla meillä ei ole mitään näistä vielä täysimuotoisena käytössä vaan odotamme aivoja stimuloivien sensorien kehittymistä.
Ulkonäkö ja WOW ovat tärkeitä ostopäätöstä tehtäessä, mutta kun alkuhuuma on ohi alkaa arki. Kun hankit auton, tietokoneen, talon, et tule ostovaiheessa useinkaan miettineeksi sen tekniikkaa. Mitä on pinnan alla? Miten se toimii?
Kuinka tarkasti osaat kertoa? Auto? Tietokone? Talo?
Verkkosivuston ulkonäkö ja Google
Kumpi on tärkeämpää: sivustolle jo saapuneen käyttäjän visuaaliset WOW-elämykset vai Googlen hakurobottien tyytyväisenä pitäminen huolellista, koko sivustoa koskevaa standardia noudattamalla?
WOW viihdyttää jo paikalle saapunutta yleisöä, standardi tuo sitä lisää Google-hakujen muodossa. Mistä ihmiset nykyään etsivät tarpeellisen tiedon? Arvaatko?
- Google 91.75%
- bing 2.75%
- Yahoo! 1.7%
- Baidu 1.02%
- YANDEX 0.92%
- DuckDuckGo 0.49%
Lähde: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share
WOW-elämykset, kuvat sekä värit ovat erittäin tärkeitä yrityksen ja yhteisön kotisivuilla, mutta koska niitä on jokaisen helpointa arvioida, saattavat ne viedä liikaa aikaa ja rahaa vielä tärkemmältä asialta, asialta joka ei ole hetkessä muutettavissa: Googlen indeksointirobottien eli käyttäjäagenttien viihdyttämiseltä. Agenttien viihdyttäminen ei ole kertaluontoista vaan se on järjestelmällistä ja jatkuvaa työtä. Hyvällä verkkosivuston teknisellä suunnittelulla siinä päästään alkuun.
Ulkonäkö ja värit vaikuttavat käyttäjän tunteisiin, mutta ne eivät auta sivuston näkyvyyteen Googlen hakulistauksessa. Sivuston näkyvyys hakulistauksissa muuttuu hitammin kuin graafisen ilmeen vaihtaminen. Ainoa ohituskaista parempaan näkyvyyteen Googlen haukutuloksissa on maksettu hakukonemainonta (SEM) ja se voi toimialasta riippuen tulla kalliiksi.
Myyjä tekee hypnoottisen eleen ja kuiskaa: ”Nostamme sivustosi Googlen kärkisijoille viikossa”.
Ihan kiva ja hopeavettä kaupan päälle.
Googlen indeksointiroboteille (käyttäjäagenteille) kaikki sivut ovat tasa-arvoisia. Tästä syystä pienikin yritys tai yhteisö voi saavuttaa hyvän näkyvyyden hakutuloksissa ilman rahallista panostusta jos se rakentaa verkkosivunsa huolellisesti ja standardeja noudattaen.
Ihmiset myös pitävät luonnollisia eli orgaanisia hakutuloksia luotettavampina kuin maksettua mainontaa.
Mitä tarkoittaa kotisivujen ulkonäkö Googlen indeksointirobotin (käyttäjäagentin) silmin
Robotti erottaa teknisesti oikein tehdyt graafiset elementit, niiden koot sekä latautumisnopeudet, mobiilitoimivuuden sekä kuviin liitetyt, saavutettavuutta lisäävät tiedot.
Julkisia käyttäjäagentteja liikku verkossa Googlen taholta tällä hetkellä 17 kappaletta. Piilotettujen määrää ei kannata edes alkaa miettimään jos on pienintäkään taipumusta salaliittoteorioihn.
Esimerkiksi Google Favicon -käyttäjäagentti tekee ainoastaan yhtä tehtävää; etsii faviconeja ja yhdistelee niitä eri laitteissa näytettäviin hakutuloksiin.
Favicon on se pieni kuva, mikä näkyy selaimen yläreunassa, verkkosivuston nimen vasemmalla puolella. Jos sitä ei näy, sivusto on puutteellisesti määritelty Google Favicon -käyttäjäagentille ja se laskee sivuston sijoittumista hakutuloksissa.
Jotta asia ei olisi yksinkertaista, pitää faviconista tehdä viisi eri kokoista versiota. Näin yksi asia, eli pieni, verkkosivuston nimen vieressä oleva kuva tehdään oikein hakutuloksia silmälläpitäen.
Kuten saatat arvata, graafinen ulkonäkö verkossa ei ole pelkkä WOW-asia.
Tervetuloa kapteeni Betamiehen matkaan tutustumaan verkkosivustojen pinnanalaiseen maailmaan. Tarkistetaan ilmalukot ja sukelletaan syvemmälle!
Mikä sinun mielestäsi on verrannollista kotisivujen ulkonäön suunnitteluun?
- Maalataan rintamamiestalo keltaisella
- Tehdään putkiremontti
- Vaihdetaan ikkunat
- Tapetoidaan seinät
- Ostetaan uusi jääkaappi
Beta-standardi: löydettävyys, käytettävyys, tavoitettavuus.
Lataa esite Beta-standardista (PDF)
Betamies tekee verkkosivuston ulkonäön, UI- ja UX-suunnittelun tilaajan brändilupauksen mukaisesti, WOW-efektillä sekä Googlen indeksointirobottien eli käyttäjäagenttien ehdoilla.