Kannattaako verkkosivuille tehdä sisältöä?
Verkkonäkyvyydessä sisältö on kuningas — Modern Sapiensilla ei ole kuninkaan palvelemiseen halua, aikaa tai taitoa
Sisältövaroitus: tekstiä ei ole optimoitu Modern Sapiensin pitkäjännitteisyydelle.
Vinkkilinkki: Jos aiot tehdä vain yhden asian yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyden eteen liity Google My Businekseen. Se on ilmaista ja toimii myös äppiksellä. Jos et osaa, ota yhteyttä Betamieheen.
Asiaan
Betamiehen SEO-vene on nyt sukeltanut siihen syvyyteen kotisivumerta, missä on eniten elämää ja sinne missä lymyää internetin Kraken eli copy/paste -toimittaja. Hän ryöstökalastaa internetin alkuperäistä elämää eli Tietoa.
Sinulla on verkkosivusto? Hyvä! Sinulla on siellä ainakin yksi sivu, jonka haluat näkyvän verkkohauissa mahdollisimman hyvin? Jee!
Googlen hakukoneen osuus kaikista maailman verkkohauista on 91.75%.
Lähde: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share
Kaikkia ei kannata maailmassa yrittää miellyttää, mutta 91.75% on sellainen otos, että manuaali kannattaa ainakin selailla lävitse. Googlen miellyttäminen ei varmasti vähennä verkkosivusi näkyvyyttä muissakaan hakukoneissa.
Googlella liikkuu verkossa 17 eri käyttäjäagenttia eli indeksointirobottia. Kaikkia niitä ei kiinnosta sinun sivustosi sisältö, niillä on omasta mielestään tärkempääkin tekemistä. Keskity niihin joita kiinnostaa.
Tekstin hakukoneoptimointi
Aloitetaan hommat! Sireenit päälle, valot villkumaan ja torpedot sisään. PAM!
Torpedo 1: Sinulla pitää olla sivulla määriteltynä yksi asiaan sopiva pääotsikko eli html-koodin määre H1 ja siinä 20-70 merkkiä.
Torpedo 2: Sinulla pitää olla kappaleita eli leipätekstiä (koodimääre P) yhteensä 600-700 merkkiä. Kappaleiden väleihin pitää laittaa väliotsikkoja vähintään kaksi kappaletta määreellä H2.
Onneksi olkoon! Olet saavuttanut hakukoneoptimoijan junioritason.
Lähde: random-tyypit verkossa
Seuraavassa lisää random-tyyppien ohjeita sivuston saamiseksi ensimmäiseksi Googlen hakukoneessa.
- Tekstin pituus optimi 600-700 merkkiä, minimi 300
- Neljä lausetta
- Lauseessa 12 sanaa
- Pois jargon ja passiivilauseet
- Toisto pois
- Puhuttele lukijaa suoraan
- Käytä bulletteja
- Älä ole älykäs, luova tai vitsikäs.
- Kirjoita 12 vuotiaalle, kärsimättömälle varhaisteinille
- Sivusta luetaan vain otsikot, sisältö niihin, 20-70 merkkiä
Tiivistettynä random-typpien ohjeet: laadukas sisältö tehdään 20-70 merkkiä sisältäviin otsikoihin.
Koska algoritmi tarkkailee esimerkiksi ihmisten verkkosivulla viettämää aikaa, niin ohut sisältö vähentää sivun painoarvoa. Jos tekstiä ei lueta kunnolla, eikä kuvia katsella huolella, niin onko sivun sisältö laadukasta?
Nyt päästiin asiaan.
Tekstin laadun määritteleminen numeroina roboteille on haasteellista ja tästä syystä Google seuraa miten ihmiset reagoivat sisältöön. Kirjoita ihmisille, älä roboteille.
”Kuinka saan sivustoni näkymään ensimmäisenä Googlen hakutuloksissa?”
“Tämä on hyvin yleinen kysymys. Vastaus on, että ei ole olemassa mitään taikatemppua, on vain hyviä käytänteitä.”
“Käytä linkkien nimissä ymmärrettäviä hakupolkuja.” Viittaus aiempaan linkkiin.
Lähde: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/lait-ja-standardit/wcag-2-1/
Torpedo 3. Tee minttiä sisältöä tai teetä sitä, sillä Google on koukussa laadukkaaseen materiaaliin. Lisäksi määrittele sivuston asetuksissa jokainen Googlea kiinnostava tekninen kohta oikein.
Sovella saavutettavuusvaatimuksia.
Miten teen hyvää tekstisisältöä
Sisältöä tehdessä kysy itseltäsi seuraavat kysymykset
- Kiinnostavatko sivuston aiheet aidosti ihmisiä vai onko sisältö kirjoitettu hakukoneita silmälläpitäen?
- Onko artikkelissa laadukasta tietoa, tutkimusta tai analyysiä?
- Onko verkkosivulla merkittävää ja olennaista tietoa verrattuna muihin vastaaviin hakutuloksiin?
- Onko sisällön laadunvalvontaan kiinnitetty huomiota?
- Kertooko artikkeli aiheestaan useasta näkökulmasta?
- Onko sivusto alansa auktoriteetteja?
- Onko sivuston sisältö tehty massatuotantona?
- Onko artikkeli huolellisesti toimitettu?
- Sairaustapauksessa: luottaisitko sivuston tietoon?
- Tunnistaisitko sivuston laadukkaaksi tietolähteeksi jos kuulisit sen nimeltä?
- Onko artikkelisisältö aihealueeltaan kattava?
- Onko artikkelissa keskimääräistä syväluotaavaampaa analyysiä?
- Haluaisitko laittaa sivun kirjanmerkkeihisi, jakaa ystävälle tai suositella?
- Onko artikkelissa paljon mainossisältöä, joka häiritsee pääasiaa?
- Sopisiko artikkelin sisältö lehteen, tietokirjaan tai muuhun julkaisuun?
- Ovatko sivuston artikkelit lyhyitä ja yksityishohdat puutteellisia?
- Ovatko sivut tehty huolellisesti, yksityiskohdat huomioiden vai huolimattomasti?
- Saavatko sivut huonoa palautetta?
Lähde: https://webmasters.googleblog.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html?m=1
Melkoinen rima ylitettäväksi?
Googlen edessä ei kannata olla rähmällään, se on kuitenkin loppujen lopuksi vain algoritmi eli käyttäjäagentti joka haluaa nauttia tekstinsä tieteellisesti ja asiallisesti.
Google ohjeistaa, että kirjoita tekstiä ihmisille, mutta kertoo rivien välissä, että Tieto on ainoa asia mikä ihmistä kiinnostaa verkossa. Betamiehen näkemyksen mukaan suurinta osaa internetin käyttäjiä tieto ei herätä suuriakaan intohimoja. Perusteellinen teksti ja lähdevertailu ovat aina tylsää puuhaa muille paitsi Googlen roboteille.
Tee mitä pystyt, tee se huolellisesti, tee niin hyvää sisältöä kuin pystyt, tee laatua älä määrää. Jotta ihmiset löytävät sivusi sinne pitää saada liikennettä.
Miten liikennettä saadaan sivustolle ilman Google-mainontaa?
Tee hauskaa mutta asiallista tekstiä, viihdytä ihmisiä edes yhden hymyn verran. Jaa sivujesi linkkejä kavereille, ryhmissä, pyydä heitä jakamaan. Ole ylpeä sivusi sisällöstä. Muokkaa ja paranna sitä. Pyydä palautetta.
Käyttäjäagentti eli indeksointirobotti — tuttujen kesken robootti — reagoi ihmisten käyttäytymiseen kotisivuilla ja siihen paljonko sivua jaetaan tai linkitetään ulkopuolisille sivustoille.
Lukija on kuitenkin se ken verkkosivun sisällöllisen laadun mittaa.
Arvaatko mikä on melkein jokaisen verkkosivustoprojektin raskain ja aikaa vievin osuus? Se minkä valmistumista odottavat koodaajat, projektipäälliköt, toimitusjohtajat ja asiakkaat?
Kyllä! Se on Tieto eli hyvä sisältö.
Arvaatteko minkä asian kehittämisessä verkkosivuston tilaajan hanskat putoavat ensimmäiseksi? Kyllä! Se on Tieto. Sivuston tekniset ongelmat on helppo raportoida korjattavaksi, sivuston sisällöllisten ongelmien ratkaisuun harvoin riittää resursseja tai budjettia.
Onko asialla merkitystä? On jos haluat korkealle orgaanisissa hakutuloksissa.
0.44 % Google-haun tekijöistä katsoo hakutuloksen toisen sivun.
19% klikkaa Google-mainosta hakiessaan tietoa.
Lähde: https://backlinko.com/google-user-behavior
( kova tyyppi 👊 )
Kuvien ja videoiden hakukoneoptimointi SEO
– Tuolla Tietomeressä kelluu kuva! Näyttääpä se raikkaalta ja liikkuu huomattavalla nopeudella!
Näin voisi matkustaja BetaSEO -veneen sisällä huudahtaa tähyillessään ulos ikkunasta sukeltaessamme syvemmälle ja syvemmälle.
– Niin, sanoo kapteeni Betamies ja jatkaa, – nopeus johtuu siitä, että sitä ajaa takaa yksi Googlen merenalaisista käyttäjäagenteista ja sitä kiinnostavat enemmän nopeat kuin hitaat saaliit.
– Voi voi, eikö silloin kannattaisi olla hidas saalis?
– Kyllä, jos et halua tulla löydetyksi. Tietomeri on siitä merkillinen paikka, että siellä halutaan joutua saaliiksi. Mitä nopeammin sivusi latautuu käyttäjälle näkyviin, sitä korkeammalle se pääseen hakulistauksessa. Yksinkertaistettuna.
Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa on tullut ilmi, Googlella on meressä 17 indeksointirobottia eli käyttäjäagenttia. Määrä on varmasti suurempi, niitä emme ole vain saaneet näkyviin. Ne asuvat syvemmällä. Tai sitten eivät. Taruolentoja?
Kaikkia agentteja ei kiinnosta kaikki tieto, mutta kaikilla niistä on sama perustehtävä: tuoda laadukasta sisältöä mahdollisimman lähelle pintaa kaikkien saataville. Kaunis tehtävä.
”Minä saan sivustosi kuvat näkymään ensimmäisenä Googlen hakutuloksissa!”
Jos kertoja on käyttäjäagentti, niin asia pitää paikkaansa, mutta jos se on ihminen niin ei pidä.
Mitä voit tehdä verkkosivusi kuville, että agentit saisivat ne kiinni mahdollisimman hyvin?
- RTFM
- Mene lähdekoodiin developers.google.com
- Kirjoita hakukenttään “optimizing images”
- Tai kysy Betamieheltä
- Mene seuraavan tason tietoon (näitä on Tietomeri täynnä)
- Shopifyn blogi
- Tai kysy Betamieheltä
- Jos kysyt Betamieheltä 30 sekunnin hissipuheen aiheesta
- Hän sanoo: käytä Beta-standardia
- Mikä on Beta-standardi?
- “Nice you asked. In a nutshell”
- Kuvan suurin sallittu koko 300kt
- First three seconds
- ALT-teksti
- Poista kaikki ylimääräinen
- Nimien konvertointi
- Mobiili edellä
- Autoptimize
- Cache-enabler
- Yoast SEO
- Wp-clean-up-optimizer
- Wp-youtube-lyte
- Video-background
- Easy video player
- Optimize, optimize, optimize
- Check, re-check, make it faster
- Anteeksi, mutta en ymmärtänyt tuosta yhtään mitään
- Pyysit 30 sekunnissa yli 10 vuoden kokemusta. Betamieskään ei aina pysty mahdottomaan
Sukelletaanko syvemmälle? Varoitan: asiat muuttuvat entistä teknisemmiksi, mutta älkää pelätkö, Beta WP -vene on rakennettu painetta kestäväksi.
Periskooppia on enää turha nostaa ja ulos nähdäkseen tarvitaan lisävaloa. Lisätään vettä tankkeihin eikä välitetä liitosten natinoista.
Beta-standardi: löydettävyys, käytettävyys, tavoitettavuus.
Betamies tekee verkkosivuston ulkonäön, UI- ja UX-suunnittelun tilaajan brändilupauksen mukaisesti, WOW-efektillä sekä Googlen indeksointirobottien eli käyttäjäagenttien ehdoilla.