Onko UX-suunnittelu rahan ja vaivan arvoista?
Verkkosivuston käyttäjäkokemus eli UX eli User (E)xperience – kuka kadotti kirjaimen E
Sisältövaroitus: tekstiä ei ole optimoitu Modern Sapiensin pitkäjännitteisyydelle.
Vinkkilinkki: Jos aiot tehdä vain yhden asian yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyden eteen liity
Google My Businekseen. Se on ilmaista ja toimii myös äppiksellä. Jos et osaa, ota yhteyttä Betamieheen.
Asiaan
UX-lyhenteessä tiivistyy se mitä käyttäjäkokemus on reaalimaailmassa. Experience-sana ei ala teknisesti eikä visuaalisesti kirjaimella X ja silti User Experience -sanapari lyhennetään UX.
Käytänne eli käyttäjäkokemus, käyttäjän “fiilis” on eri asia kuin konkreettinen todellisuus.
Mistä tämä johtuu UX-lyhenteen tapauksessa?
- Englanniksi lausuttaessa e-kirjain jää pienemmälle painotukselle kuin x
- Vaateteollisuus on käyttänyt jo pitkään Extra Largen lyhenteenä XL
- 1990-luvun teknologiayritysten muoti-ilmiön vaikutusta esimerkiksi XML ( eXtensible Markup Language )
- X-kirjain rokkaa. Se näyttää hyvältä ja kuulostaa hyvältä
Oikeaa, yhtä vastausta ei varmastikaan ole olemassa, mutta E-kirjaimen katoaminen on UX-suunnittelua. Siinä yhdistyy monta psykososiaalista toimintoa
- Mitä ovat yleiset käytänteet
- Miten ihmiset reagoivat
- Miten kieli toimii
- Miltä asiat kuulostavat, näyttävät ja tuntuvat
Nyt en ymmärrä. Onko siis UI (User Interface eli käyttäliittymä. Lue edellinen blogi-teksti.) sama kuin UX?
– Ei missään tapauksessa! kiljahtaa UX-suunnittelija.
Mutta voiko hyvä UX-suunnittelija käyttää ehdottomia määritteitä? Osittain voi, osittain ei. User Experience on täsmällistä sekä subjektiivista, käyttäjänä kun on ihminen.
Savosta löytyvät Suomen parhaat UX-suunnittelijat. ”Voepi toimia, voepi että ei ja toesaalta taas tokkopa sitä ossoo käyttää ja toesaalta ossoo jos ossoo kattoo tuahon suunttoon”.
Hämäläinen UX-spesialisti kommentoi tähän: ”Ei tätä kuitenkaan koskaan kukaan käytä…ihan paska softa muutenkin…”
Tarina
UI (käyttöliittymä) ja UX (käytettävyys) asuvat avoimessa parisuhteessa. Välillä ollaan ja touhutaan yhdessä. Jos ollaan liian paljon erillään eikä keskustella, niin ympäristö ei tiedä miten näihin kahteen selittäjään pitäisi suhtautua ja asiat alkavat mennä pieleen, entropia ottaa ohjat käsiinsä ja homma hajoaa kuin Loposen selkä.
UI kertoo kertoo käyttäjälle visuaalisesti minne ruudulla hipaistaan, UX kertoo käyttäjälle miltä tuntuu, minne minne ollaan menossa ja mitä ehkä seuraavaksi tapahtuu. UI opastaa ja UX rakentaa käsitteitä, purkaa sivuston kokonaisuutta käyttäjälle sopivissa annoksissa. UX on tarjoilija, joka suosittelee parhaat annokset järjettömän laajasta ruokalistasta. UI on kokki. Ravintolan edustajana UX suosittelee tietysti myös erikoistarjoukset ja parhaan katteen antavat tuotteet lisämyyntiä unohtamatta.
UX-suunnittelu on sisällön ymmärtämistä ja ihmisen psykologian tuntemista, UI on havaintopsykologiaa. UX määrittää mitä näytetään ja missä mittakaavassa, se luo koko sivuston kokonaistunnelman johon kuuluu ulkonäkö, sisältö, tiedon löydettävyys sekä tekninen toimivuus.
UI on yrityksen tai yhteisön markkinointi ja UX sen myyntityö.
Seuraavassa yksinkertaistettu esimerkki UX eli käyttäjäkokemuksen suunnittelusta.
UI on juuri tehnyt verkkosivustolla sijaitsevalle nappulalle raikkaat värit, valinnut modernin tekstityypin ja sijoittanut painikkeen kivalle paiklle. Asiakas on sanonut “Ihan sama mitä siinä lukee, kunhan ovipumppu huutaa hoosiannaa!”
UI on lähtenyt syömään asiakkaan kanssa firman piikkiin ja UX aloittaa työnsä.
- Missä nappula sijaitsee
- Millainen on optimaalinen liikerata saavuttaa nappula
- Miltä nappula näyttää
- Miltä nappula tuntuu
- Miltä nappula näyttää sitä painettaessa
- Miltä käyttäjästä tuntuu hänen painaessa nappulaa
- Miltä käyttäjästä tuntuu hänen painettuaan nappulaa
- Tapahtuiko nappulaa painettaessa se mitä käyttäjä odotti
UI ja asiakas palaavat lounaalta. ”Mitä helevettiä! Eikö täällä ole saatu mitään valmista? Minä en tätä kyllä maksa!!” huutaa asiakas. UI hivuttautuu pienin askelin taka-alalle ja katoaa aloittamaan seuraava työtä ja UX etsii parasta pakotietä. ”Missä ovi sijaitsee? Mikä on optimaalinen reitti saavuttaa ovi? Miltä ovi näyttää?…”.
Myynti tulee paikalle ja vie asiakkaan jälkiruoalle. Asiakas ostaa lisämyyntinä kuukaudeksi käyttäjätestausta.
Tarinan loppu.
Onko huolellinen verkkosivuston tai verkkokaupan UX-suunnittelu rahan ja vaivan arvoista?
Kyllä ja ei.
Nykyään suurin osa perustason UI ja UX toiminnoista ovat saatavilla valmiista kirjastoista, joten pientenkin kotisivujen tilaaja saa laadukkaat sivut käyttöönsä ilman suurta rahasäkkiä.
Laajempien verkkosivustojen, varsinkin niiden mobiilikäytettävyyden eteen, kannattaa tehdä tarkempaa UX-suunnittelua. Verkkokaupan ollessa kyseessä UX-suunnittelua ei voi koskaan tehdä liikaa. Mitä vähemmän ostajan tarvitsee ajatella ja mitä enemmän hänellä on mukava tunnelma, sitä herkemmin hän vie ostoksensa päätökseen.
Lisäksi on olemassa yksi alue, jotka tarvitsevat erittäin huolellista UI ja UX-suunnittelua: julkiset palvelut.
Julkisille verkkopalveluille on EU:n taholta määrätty tavoitettavuus-standardit joita pitää noudattaa. On hyvä asia, että verkon palvelut ovat mahdollisimman monen ihmisen saavutettavissa. Sama huolellisuutta on hyvä käyttää kaikkien yleishyödyllisten tahojen sivustoilla.
Kaupallisessa maailmassa toimitaan suoraviivaisemmin ja tiukemmalla aikataululla, mutta mitä useampi sivuston käyttäjä yrityksen verkkosivuja pystyy käyttämään, niin ei se yrityksen viestiä huonommaksi hapata.
Julkista ja kaupallista toimijaa on kuitenkin turha vertailla toisiinsa. Molemmilla toimijoilla on nopeita ja hitaita tuotantoja. Yhtäällä epätoivoisia sekä väsyneitä työryhmiä ja toisaalla flow sykkii kaikkien tekijöiden sydämissä koko projektin ajan. Joskus molempia ääripäitä on myös samassa projektissa.
Tiivistettynä voisin sanoa: koko elämä on UX eli User Experience eli käyttäjäkokemuksen suunnittelua.
Mikä sinun mielestäsi kuuluu käyttäjäkokemuksen suunnitteluun?
- Hyvät valokuvat sivustolla
- Käyttäjän sivustolla viettämä aika
- Myyntitunneli
- Sivujen linkitys toisiinsa
- Videon käynnistyminen automaattisesti
Beta-standardi: löydettävyys, käytettävyys, tavoitettavuus.
Lataa esite Beta-standardista (PDF)
Betamies tekee verkkosivuston ulkonäön, UI- ja UX-suunnittelun tilaajan brändilupauksen mukaisesti, WOW-efektillä sekä Googlen indeksointirobottien eli käyttäjäagenttien ehdoilla.